۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

ARAB SEASON

اغلب در ایران الگوهای کسب و کار پیرو رفتارهای متداول بین المللی یا توریزه شده نمی باشند. بطوریکه مصرف کنندگان نیز ناچار به ابداع روشهای پیچیده می شوند.
مثلا به هنگام بازگشایی مدارس خیلی از خانواده ها برای خرید لوازم التحریر فرزندانشان مستقیما به عمده فروشیها مراجعه می کنند. یاشب عید نروز هم همچنین . گاهی مردم در خارج از مناسبت خریدهای مناسبتی خود را انجام می دهند مثلا زودتر از روز مادر هدایا خریداری می شود.
دو خاطره جالب در اینخصوص دارم:
اول اینکه همکاری داشتم که هم بلحاظ موقعیت شغلی ممتاز (در آمد بالایی هم داشت) و هم متدین بود و هم چنین البته حسابگر.میگفت ما (خودش و همسر و فرزندانش) سالی یکبار در ماه رمضان یک هفته به کیش مسافرت می کنیم و تمام نیاز یکسال رابه قیمت ارزان خریداری می کنیم. ضمن اینکه هزینه های اقامتمان هم فوق العاده اندک می شود.البته اضافه می کرد که تنها ایراد این روش اینستکه روزه هایمان خراب می شود که بعدا آنرا ادا می کنیم!
دوم اینکه چند سال پیش در فاصله تعطیلاتی به شمال ایران مسافرت داشتم طبیعتا آنروزها حجم زیادی مسافر از تهران به شمال سرازیر شده بود.یکی از روزها به اتفاق یکی از دوستان برای خرید روزمره از محل اقامتمان بیرون زدیم ، من با توجه به شلوغی بازار میوه و تره بار نوشهر به دوستم توصیه کردم که خرید مان را از مغازه ای محلی که هم جوار ویلا بود و البته سالها از او خرید کرده و ما را می شناخت انجام دهیم هر چند که کمی گرانتر قیمت گذاری می نمود.وقتی به آنجا مراجعه کردیم و تقاضای خرید مرغ به همراه تمیز و خرد کردن آنرا داشتیم گفت از صبح خیلی کارکردم و خسته ام لذا نمی توانم مرغ را خرد کنم.با تعجب گفتم من فلانیم سالهاست از تو خرید می کنم این چه حرفی است که میزنی اما با بی اعتنایی گفت همینی هست که هست.
راه افتادیم و رفتیم بازار نوشهر هنوز خرید را آغاز نکرده بودیم که یکی از خانمهای شمالی با فروشنده ای کارش به داد و بیداد رسید که چرا قیمتها را بالا برده ای و بعد فریاد زد که خدا این تهرانیها را لعنت کنه که وقتی می آیند همه چیز گران می شه!
اما:
یکی از دوستان می گفت ما در کانادا وقتی فصل خرید می شود کالاها را با قیمتها و شرایط خوب می توانیم بخریم چونکه شرکتها پیشنهادهای بهتر را برای جذب مشتری ارائه می نمایند.
درمالزی نیز به مناسبتهای مختلف قیمتها شکسته می شود اما در مناسبت مهمی مثل عید چینیها این کاهش قیمتها استثنایی تر می شود.اکنون نیز فصل مسافرت اعراب می باشد .اولا در مراکز خرید حجم زیادی از توریستهای عرب مشاهده می شود ثانیا شرکتها اجناس و خدمات خود را با قیمتهای پایینتر عرضه می کنند ثالثا بروشورها به زبان عربی منتشر و مغازه ها هم کارمند مسلط به زبان عربی استخدام کرده اند. خلاصه بازار شاهد نزول قیمت کالاها و خدماتی مثل پوشاک، زیورآلات، رستورانها ، موبایل و... در شرایط ایجاد تقاضای بیشتر می باشد.
ضمنا کسی هم عربها را نفرین نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست: