۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

انتظارات تورمی

کارکرد انتظارات فعالین اقتصادی و اثر آن بر روی شا خصهای اقتصادهای ملی وقتی قابلیت مقایسه پیدا می نماید قابل لمس می شود.
در ایران بدلیل اینکه در اولین روزهای بهار قیمت بنزین افزایش می یابد عملا رشد قیمتها از قبل از سال جدید شروع می گردد این افزایشها همیشه با لجام گسیحتگی مواجه می شود تا اینکه در خرداد و تیرماه به تثبیت برسد (البته بر خلاف میل مصرف کننده) در این میان هم مردم گوششان از بخشنامه ها و مصاحبه های نخ نما شده مسولین که می گویند قیمتها تغییر نباید بکند و مردم موارد خلاف را گزارش کنند، پر می شود.جالب اینکه یکی،دو سال قبل که بنزین گران نشد باز هم انتظارات مردم و رشد قیمتها کار خودش را کرد.
اما دولت مالزی یک هفته است که قیمت بنزین را حدود 42 درصد افزایش داده است و جالب اینکه اثری از تحریک انتظارات مشاهده نمی شود .
قیمت کالاها و خدماتی که در قیمت تمام شده آنها هزینه حمل جدی نیست اصلا تغییر نکرده مثل خدمات آرایشگری و کالاهایی مثل لوازم خانگی کوچک
قیمت کالاها و خدماتی که هزینه حمل در آنها مهم است همچنان ثابت است ولی شرکتها به دنبال راههای جدید کاهش هزینه هستند مثلا شرکتی که ظروف آب معدنی 20 لیتری توزیع می نماید پیش از این برای هر مشترک در هر نوبت 5 ظرف ارسال می کرد ولی با افزایش قیمت بنزیت آنرا به 7 ظرف افزایش داده است.
راننده های تاکسی البته تاکنون بیشترین مشکل را ایجاد نموده اند چرا که دولت اجازه نداده مبنای محاسبه تاکسیمترها تغییر کند آنها هم روزهای اول مردم را سوار نمی کردند اما الان وضعیت به حال عادی برگشته است.
و آخرین نکته اینکه برای اقتصادی که نرخ تورم در آن 3 درصد است افزایش 42 درصد قیمت بنزین یک شوک جدی و ناگهانی است. تصوزم اینست که تبعات آن در آینده قابلیت پیگیری دارد.

هیچ نظری موجود نیست: