۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

اثرات مثبت ناشی از مقیاس

اثرات ناشی از مقیاس یا بازدهی ناشی از مقیاس را اگر بخواهی لمس کنی بهتر است بفروشگاههای بزرگ یا غول پیکر سری بزنی.
فروشگاه کارفور که اصالتا فرانسوی است الان حدود 7906 شعبه در سراسر دنیا دارد که فادر است کالاهای مورد نیاز روزمره مشتریان خود را با قیمتهای مناسب تامین نماید.
بگونه ای که قیمتها حدودا 10 تا 20 درصد از فروشگاههای عادی و در حالت معمولی پایینتر است. چنانچه در مورد کالایی و یا به بهانه مناسبتی حراج آغاز شود تفاوت قیمتها بیشتر خواهد بود.
اما در ایران داستان گاهی بر عکس می شود مثلا
فروشگاههای شهروند یا گرانتر از مغازههای عادی هستند یا نهایتا هم قیمت میباشند و اگر جذابیت بنهای هدیه شرکتها به پرسنلشان نبود اوضاع این مجموعه رو به وخامت میرفت .که علت موضوع بنظرم به تفاوت در هزینه های سربار و هزینه های معاملاتی بالاتر، مقیاس کوچکتر، تغییر مکرر مدیران و ترکیب نامناسب نیروی انسانی در مقایسه با مشابه خارجی بر می گردد.

هیچ نظری موجود نیست: