۱۳۸۸ تیر ۲, سه‌شنبه

برنامه ریزی شخصی

در مورد برنامه ریزی شخصی در اینجا و اینجا قبلا نوشته ام.

اکنون سه ماه یا 25 درصد از سال را پشت سر گذاشته ایم و اگر دیر بجنبیم، باید انتهای سال افسوس فرصتهای از دست رفته را بخوریم.

در پست قبلی هم این جمله که ما را دعوت می کند به یادداشت کردن اهدافمان تا بتوانیم آن را محقق کنیم در برنامه ریزی شخصی بسیار کاربرد دارد.

بهترین روش به اعتقاد من اینست که جدولی ماتریسی تهیه شود و در سطرهای آن اقدامات استراتژیک مورد نظر درج گردد. بعد در ستونها به ترتیب در اولین ستون شاخصهای سنجش عملکرد شما در مورد آن اقدام استراتژیک درج شود.مثلا اگر کنترل هزینه یکی از هدفهای شماست در خانه مربوطه درج کنید که ماهیانه سقف هزینه شما چقدر باید باشد. یا اگر ورزش کردن را درنظر دارید منظور کنید که در ماه چند ساعت ورزش خواهید کرد.

واقعیت اینست که در ابتدای سال نمی توان انتظار داشت به تمام اهداف رسید. لذا خوبست در ستون دوم شاخصهای سنجش عملکرد برای سه ماهه اول تنظیم شود که قاعدتا کمی آسان تر از شاخصهای کل سال است. مثلا اگر می خواهید در ماه 30 ساعت وقت برای مطالعه زبان انگلیسی صرف کنید و در ابتدای سال وقت کافی برای آند در دسترس نیست . لازم است برای سه ماهه اول سال هدفی ساده تر مثلا 15 ساعت را در نطر بگیرید.

در ستونهای بعدی ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد جای می گیرند و بعد شاخصهای سه ماهه دوم و ...

پایان هر ماه لازم است عملکرد خود را اندازه گیری کنید و در ستون ماه مربوطه و جلوی شاخص مربوطه درج کنید. اگر با هدف گذاری شما تطبیق داشت آن حانه را سبز رنگ، اگر 10 درصد انحراف داشت ، زرد رنگ ( یعنی چندان عملکرد بد نبوده) و اگر انحراف بیشتر بود قرمز می شود که یعنی عملکرد بد بوده است.

بعنوان مثال برنامه یک شخص فرضی در اینجا آمده است. توصیه می شود طی هر ماه روزهای شنبه اول صبح حتما قبل از هر کاری ابتدا جدول برنامه ریزی شخصیتان را مرور کنید.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

Assalamalaikkum!
Your blog is very nice.
.Wish you all the best.
God is Great.
http://www.thedynamicnature.com