۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

تضاد در آموزه ها و عملکرد

آقای دکتر پژویان که اینروزها مسولیت شورای رقابت را به عهده دارند. عمیقا معتقد به مکانیسم بازار و تعیین قیمتها از طریق تعادل عرضه و تقاضا هستند.

اخیرا هم در یکی از مصاحبه ها گفته اند که اگر برنامه حذف یارانه ها اجرا نشود ، ترجیح می دهند خودکشی کنند!

اما نمی دانم چرا امروز در مصاحبه با دنیای اقتصاد گفته اند: نیازی به افزایش تعرفه های مخابرات وجود ندارد و نظر کلی اعضای شورای رقابت اینست که تعرفه ها نتنها نیازی به افزایش ندارد بلکه در برخی موارد باید کاهش یابد.

من نمی گویم چرا تعرفه ها نباید بالا بروند یا چرا ایشان می گویند در برخی موارد لازم است کاهش رخ دهد.

تعجب من اینست که ایشان چرا در اینجا کشف قیمت را در بازار فراموش کرده اند؟ چرا دستوری با قیمت خدمات مخابرات برخورد می کنند؟ حال که این شرکت خصوصی شده ، حذف یارانه ها در اینجا مصداق ندارد و باید تعرفه ها هم کاهش یابد!

من فراموش نکرده ام که مخابرات در کثیری از خدماتش انحصاری است و چون رقیب ندارد ، پس قیمت بازاری هم معنا ندارد! اما حیرتم اینست که آقای دکتر پژویان در مباحث مربوط به هزینه انرژی و خدمات حمل و نقل عمومی تکیه بر واقعی شدن قیمت دارند، اما در بحث مخابرات پس از خصوصی شدن دیگر با متدولوژی قبلی بحث نمی کنند.

اساسا بنظرم می رسد ، مشکل اقتصاد دانان ایرانی همین موضوع است که در مباحث توری و دانشگاهی باورها و تحلیلهایی دارند که در زمان که مسولیت اجرایی می گیرند ، قادر به اجرای عملی آن نیستند و در دام تضاد آموزه ها و عملکرد گیر می افتند.

هیچ نظری موجود نیست: