۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

سرمایه گذاری در ICT را در یابیم

اینکه مجبور شویم موضوعات بدیهی را اثبات کنیم، خیلی بی مزه و سخت است. صحبت درباره موجه بودن سرمایه گذاری در ICT  هم یکی از این موضوعات است.

یکی از مهمترین عوامل دگرگونی فضای کسب و کار جهان امروز ، تغییراتی بوده است که در بخش آی سی تی افتاده است. کشوری مثل هند توسعه خود را در این صنعت جستجو می نماید و نسل جدید از بدو طفولیت با مفاهیم این عرصه آشناست.

شاید سه گانه زیر برای شما جالب باشد:

  1. روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بازار دیجیتال دیروز خود طی گزارشی نشان می دهد که چگونه اقتصاد هند راه نجات خود را ، آی تی انتخاب و قرار داده است.بر اساس این گزارش رشد تولید این صنعت در 2010-2009بالغ بر 10.4 درصد بوده است. در سال 2009 نیز 5.9 درصد از تولید ناخالص ملی هند از صنعت فناوری اطلاعات بوده است.                                                            
  2. شرکت ما 13 سال از تاسیسش می گذرد. محاسبه کرده ایم که کل سرمایه گذاری سهامداران طی این مدت در مقایسه با سودهای پرداختی به ایشان بر اساس ارزش حال برابر می باشد. ضمن اینکه میزان داراییها از بدهیهای بیشتر بوده وشرکت نیز دارای سرقفلی و ارزش بازاری قابل توجهی نیز می باشد. اما بازهم بنظر میرسد سهامداران علاقه ای به سرمایه گذاری بیشتر نشان نمی دهند!
  3. شب گذشته در منزل پدر همسرم، پسر شش ساله ام از پدربزرگش می پرسید که کامپیوتر شما ویندوز ویستا دارد یا اکس پی! همه با تعجب نگاهش می کردند . وقتی جواب آمد که اکس پی با خوشحالی یک سی دی بازی را نشان می داد و می گفت که روی کامپیوتر خانه ما ران نمی شود و رفت و بدون کمک گرفتن از کسی مشغول شد. این ادبیات امروز کودکانی است که حتی نوشتن نام خودشان را هم هنوز بلد نیستند. یعنی تقاضای بالقوه بازار !

در شرایطی که در بورس ایران هنوز تعداد شرکتهای فعال در آی تی اندک است.
در حالیکه پاکستان دارای 5 شبکه وایمکس هست. مالزی 2 سال است که وایمکس به مردم عرضه می کند و ما هنوز در تهران یک سرویس با ثبات وایمکس را به سختی پیدا می کنیم.
در حالیکه خصوصی سازی مخابرات بیش از اینکه وقت مدیران جدید آن صرف برنامه های آتی شود، صرف قانونی بودن یا نبودن خرید سهام از دولت می شود .
وقتی که سهامداران به بازدهی سرماه گذاریهایی که انجام داده اند و آنرا لمس کرده اند. باز هم با تردید می نگرند
و ....

باید تغییر مسیر داد و به سرمایه گذاری در آی تی با علاقه نگاه کرد.

هیچ نظری موجود نیست: