۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

مالی و اداری

سلیقه مدیریتی من اینست که در سازمانها بخش مالی و اداری از یکدیگر جدا باشند.
دلیل این موضوع هم بر می گردد به تفاوت ذاتی هر یک از این دوبخش.
مالی همواره نگران هزینه هاست و مخارج بخش اداری را هزینه می بیند و پرسنل شرکت هم نسبت به دریافت امکانات مورد توقع خود از نحوه نگاه مالیچیها گله مند می شوند.
اداری هم اگر به نیروی انسانی به عنوان سرمایه یا نهاده تولید و خدمات نگاه کند متقاضی اقداماتی است که به هر حال با خود بار هزینه ای دارد و آثار مثبت آن نیز در کوتاه مدت قابل رهگیری نخواهد بود.

هرگاه مالی و اداری در یک سازمان تحت یک مدیریت یا معاونت قرار گرفته است . با توجه به اینکه بخش مالی و حسابداری سازمان نیازمند متخصص امور مالی است نهایتا مدیر یا معاون ذیربط در برخورد با مراکز هزینه ای با سختگیری رفتار نموده است.
از سوی دیگر مطالبات نیروی انسانی و امور اداری چنان از ایشان وقت می گیرد که امور حرفه ای بخش مالی و حسابداری نیز دچار مشکل می شود.
اما نکته جالب اینکه :
تجربه جدا کردن امور مالی و اداری را در دو شرکت داشته ام و در هر دو بار مشاهده شده که مدیران مالی از واگذاری کلیه وظایف امور اداری امتناع می کنند و در بهترین حالت علاقمندند فقط حوزه حقوق و دستمزد و کارگزینی را واگذار کنند و علاقه ای به واگذاری تدارکات ندارند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر اینجانب، اندازه سازمان یکی از پارامترهای کلیدی است. تا 50 نفر هردوی این وظایف توسط یک مدیر قابل هدایت است ولی در سایزهای بالاتر جداسازی یک "باید" است.