۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

انتخابات ( گفتار اول)

آرام آرام تنور انتخابات ریاست جمهوری گرم و گرمتر می شود و جای خود را در گفتگوی روزمره مردم باز می نماید.



اگرچه انتخابات و مسائل سیاسی مربوط به آن دغدغه این وبلاگ نیست و همواره از پرداختن بدان حذر شده است . اما اهمیت و تاثیر شگرف آن بر مقولات مدیریتی، اقتصادی، مالی و پولی سبب می شود که نتوان از پرداختن بدان اجتناب نمود.



کاندیداهای این دوره انتخابات یک ویژگی بارز دارند و آن اینکه همگی کارنامه های مدیریتی مشخص دارند. یعنی می توان به راحتی توان مدیریتی و مشی مدیریتی آنها را تشخیص داد و سنجید. و جتی می توان از همراهان نزدیک آنها درک نمود که کدام سلیقه مدیریتی بر دولت ایده آل آنها حاکم خواهد شد.



اما یک ایراد هم وجود دارد که احتمالا در روزهای آینده تا حدی برطرف خواهد شد و آن اینست که اولا بجای آنکه بگویند چه خواهند کرد ، دائما می گویند چه نمی کنند یا به عبارتی فقط عملکرد دولت کنونی را نقد می کنند و دوم اینکه ظاهرا پتانسیل آقای دکتر احمدی نژاد را در بدست آوردن رای توده های ساکن در بافتهای روستایی و شهرهای کوچک و مردم کوچه و بازار یافته اند ، لذا تلاش می کنند بسیار با ادبیات عامه مردم دیدگاههای خود را بیان کنند . بنابراین دقیقا نمی توان پیش بینی نمود که دیدگاههای آنها در خصوص عوامل موثر بر مباحث سرمایه گذاری، شرکت داری و مدیریتی چه خواهد شد.



البته واقعیت اینست که عرصه رقابتهای انتخاباتی عرصه ایده آلها و وعده هاست و عملکردها می تواند متفاوت از آب در آید. مثلا در رقابتها انتخاباتی دوره قبل کاملا معلوم شد که دولت کنونی علاقه و اعتنایی به بازار بورس ندارد لذا سرنوشت و روند حرکت شاخصها هم مورد توجهش نبود اما پس از اینکه بازار به کف رسید و حرکت مثبت خود را از ابتدای سال 88 آغاز نمود وزیر اقتصاد آنرا موفقیت عملکرد خود دانست و یا در بحبوحه رکود بازارهای جهانی در سال قبل ایشان به مقایسه افت شاخصهای جهانی با شاخصهای بازار بورس ایران که افت چندانی نداشت ، پرداخت و نتیجه گرفت که وضع ما بحرانی نیست من با نتیجه ای که ایشان گرفت کاری ندارم ولی اساسا با این نوع رفتار که دولتی یا وزیری با مقوله ای اقتصادی چندان سر سازگاری نداشته باشد و وقتی که در جهت تایید بتواند ار آن بهره برداری کند آنگاه به سراغش برود، مشکل دارم.

بهرحال تصورم اینست که کنکاش در مورد دیدگاههای نامزدهای انتخاباتی در خصوص موارد زیر اهمیت ویژه ای دارد:

  • ثبات مدیریتها
  • سرنوشت بازار بورس
  • پرداختن به فضای کسب و کار بنگاههای ایرانی
  • سیاستهای وارداتی
  • سرنوشت اعطای تسهیلات بانکی
  • رابطه با نظام پولی و بانکی دنیا
  • نحوه تعامل و جذب اعتبارات بین المللی
  • ...

ادامه دارد............

هیچ نظری موجود نیست: