۱۳۸۸ خرداد ۵, سه‌شنبه

ادغام بنگاهها و تولد غولها

از وقتی که بازده ناشی از مقیاس در بین مفاهیم اقتصاد خرد جا باز کرد و آرام آرام فربه شد و در عمل هم بنگاههای اقتصادی بزرگ شکل گرفت. بسیاری از سهامداران هم تصمیم گرفتند دست به ادغام بنگاههایشان با یکدیگر بزنند و از ظرفیتها، قابلیتها و هم افزاییهای یکدیگر بهره برند.

متاسفانه در سطح اقتصاد ایران اینگونه حرکتها بندرت یافت می شود. دلیل موضوع هم نیاز به مطالعه جدی دارد ولی می شود به راحتی حدس زد که عواملی چون بی ثباتی مدیریتها، موانع قانونی - حقوقی -مالیاتی ، عدم تمایل فرهنگی به بچشم آمدن و بزرگ شدن، فقدان ارتباط گسترده با بازارهای بین المللی و ... موثرند.

اما در سطح بین المللی این مهم در حال ادامه است. نیویورک تایمز نوشته است که شرکت بهارتی ایر تل هند و ام تی ان آفریقای چنوبی ( شریک ایرانسل) در حال متولد کردن سومین غول مخابراتی دنیا هستند. که این شرکت جدید 200 میلیون مشترک و 20 میلیارد دلار درآمد سالانه خواهد داشت.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

اصل پیتر و اصل دیلبرت

اصل پیتر یا اصــل حــد بــی کــفــایـتـی


اصل پیتر یا اصل حد بی کفایتی در سازمان می گوید: کار کنان به دلیل نشان دادن شایستگی در یک شغل به شغل بالاتر می روند و این روند تا آنجا ادامه می یابد که کارمند به حد بی کفایتی در یک شغل می رسد و همان جا باقی می ماند. لارنس پیتر معتقد است ،در سلسله مراتب سازمان ها همه کارکنان مایلند که به حد بی کفایتی برسند و علم سلسله مراتب شناسی باید این مسئله را بررسی نماید. در جریان روند سلسله مراتب، هر کارمندی ممکن است تنها سطح ناتوانایی ‌های خود را بالا ببرد. تاکید می شود که در اصل پیترز هیچ استثنایی وجود ندارد. ممکن است سمت ‌های سازمانی توسط کارمندانی اشغال شوند که توانایی انجام وظایفشان را ندارند. حال شما اگر در ابتدای فعالیت خود موفق نشوید، باید ببینید در چه سطحی از ناتوانی هستید.



اصل دیلبرت



اسکات آدامز نویسنده‌ کتاب اصل دیلبرت می ‌گوید: «ظاهراً، کارکنان ناکارآمد و ناتوان، مستقیماً سر از پست ‌های مدیریتی در می ‌آورند بدون اینکه حتی از حداقل صلاحیت‌ ها برخوردار باشند. وقتی در سال 1979 به نیروی کار پیوستم، کتاب اصل پیتر به خوبی شرح ‌دهنده‌ وضعیت مدیریت آن دوران بود. اکنون هم به نظر می ‌رسد ما در حال بازگشت به آن سال‌ ها هستیم که در آن، یک مدیر تنها در یک حوزه توانایی داشت». این کتاب امروز نیز مورد توجه است. منظور پیتر از کسانی که فقط با حروف و اعداد حرف می ‌زنند نه با لغات و واژه‌ ها، در واقع مشاوران امروزی است.

برگرفته از:
faragirarshad.persianblog.ir/post/360