۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

مستند شوک - فست فودها 2

دیشب ساعت 22:10 شبکه سه برنامه ای تحت عنوان مستند شوک - فست فودها را پخش کرد که در تلاش بود به سه مقوله بپردازد:




  • عدم رعایت موازین بهداشتی در فست فودها

  • آثار نامناسب تغذیه مبتنی بر غذاهای سریع الطبخ بر بدن انسانها

  • بروز بیماری چاقی و کم تحرکی در افراد خصوصا کودکان، نوجوانان و جوانان

اگر چه موارد فوق صحیح و بجا می باشد. اما بنظر می رسد سازندگان این مجموعه به شدت در تنظیم سناریو بی دقتی کرده اند:


اولا ، قطعا بهداشت در رستورانهایی رعایت نمی شود ، در عوض رستورانهایی هستند که در این زمینه وضعیت قابل قبولی دارند که در این برنامه توجه و اشاره ای به این اقدامات نشد.

ثانیا ، تغییر عادات غذایی جوامع به اقتضای زندگی عصر حاضر ، یکی از پدیده های جوامع امروزی است. در همه جا متخصصین تغذیه هشدار می دهند که چگونه باید برنامه غدایی خانواده ها اصلاح و مرتب شود. لذا صرفا گره خوردن بیماریها به فست فودها بنظر می رسد ، بی انصافی باشد.

ثالثا، کم تحرکی و چاقی کودکان ، نوجوانان و جوانان ناشی از روند نامناسب پرورشی خانواده هاست. در صحنه هایی از این برنامه بازیهای کامپیوتری و علاقه نوجوانان هم مورد توجه بود. ولی باز آوردن آن دیل موضوع فست فودها تعجب برانگیز می نمود.

تهیه کنندگان برنامه هایی از این دست باید متوجه باشند که اقتصادی مثل اقتصاد ما که با معضل اشتغال مواجه است، نباید به این راحتی کسب و کارها را با بحران مواجه کنند!

در حال حاضر تاسیس یک فست فود در تهران با مساحتی حدود 150 متر مربع به حدود دو تا سه میلیارد تومان سرمایه ( با احتساب سرقفلی و دستگاه و ...) نیاز دارد. لذا به چالش کشیدن این سرمایه گذاریها می تواند باعث بروز پیامدهای نامناسبی باشد.

در تجربه جهانی نیز، فست فودها از جنبه های مدیریتی، اقتصادی و حتی سیاسی مرکز توجه بوده اند و هستند. رستورانهای مک دونالد، KFC، ساب وی و ... توانسته اند به عنوان نمونه های مطالعاتی در مباحث مدیریتی جا باز کنند و بر دانش مربوط به چگونگی کسب و کارها بیفزایند.

در حوزه مباحث اقتصادی سهم سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این صنعت در سطح دنیا قابل تامل است . و دست آخر اینکه از جنبه سیاسی این صنعت توانسته باعث بروز نوساناتی باشد. به عنوان مثال اروپاییها اقدام به ایجاد فست فودهایی اروپایی برای مقابله با نفوذ انواع آمریکایی آن نمودند. یا اینکه در زمان حمله آمریکا به عراق در کشورهای اسلامی مردم از مراجعه به فست فودهای آمریکایی خود داری نمودند و آنها را تحریم کردند. در ایران هم سالها پیش وقتی قرار بود اولین شعبه مک دونالد در رستوران رواق در تهران افتتاح شود، اعتراضات مردمی مانع آن شد و هرگز مک دونالد نتوانست وارد ایران شود.

ایجاد کسب وکارها با کندی انجام می شود ، اما تخریب و تعطیلی آنها با سرعت صورت می پذیرد. لذا بنظر می رسد صدا و سیما با ضریب نفود بالایی که دارد ، لازم است با نگاهی دقیقتر و همه جانبه نگر به موضوعاتی از این دست بپردازد!

هیچ نظری موجود نیست: