۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

مسیر تعالی


پیچیدگی ، ذات محیط متغیر و پر تلاطم است و سازمانها و بنگاههای کسب و کار ، متاثر از تغییرات محیطی ، در شرایطی که محیط جهانی و ملی ، تغییرات پیش بینی نشده ای را نظیر شرایط امروز تجربه می کند . انعطاف پذیری ، تنها جایگزین مناسب برای قابلیت پیش بینی خواهد بود. رهبری تغییرات ، ارزشمندترین شایستگی مدیریتی در چنین شرایطی است . آیا سازمانهای صنعتی و تجاری ما توان تغییر مداوم مداوم و حفظ تعادل را با حفظ مقصد و جهت درست ، دارند؟ پاسخ این سوال آسان نیست و نیاز به محک رقابت دارد. اما آنچه مشخص است این است که کسب این توانایی ، تنها برای آنان که به دنبال بقا هستند ، ضروری است.
برای رهبری تغییرات ناگزیر به گام نهادن در مسیر تعالی است. مسیر تعالی یک راه بی پایان ، سخت و دشوار، اما دست یافتنی است. آنچه که مهم است ، این است که اولین گام را برداریم تا حرکت آغاز شود. یک سازمان برای رسیدن به تعالی ، می بایست ویژگی های ذیل را دارا باشد.

ویژگی سازمانهای متعالی

* در یک سازمان متعالی ، اهمیت فزاینده سرمایه های فکری کارکنان درک شده و از دانش آنان در جهت منافع سازمان بهره برداری می شود.
* سازمانهای متعالی از شاخص های عملیاتی به منظور پایش و درک فرآیندها و پیش بینی و بهبود احتمالی دستاوردهای کلیدی عملکرد استفاده می کنند.
* تعالی ، توسعه و حفظ همکاری هایی است که برای سازمان ایجاد ارزش افزوده می کند.
* سازمانهای متعالی بطور فراگیر ، نتایج مهم مرتبط با دستاوردهای مالی را اندازه گیری کرده و به اهداف تعیین شده دست می یابند.
* سازمانهای متعالی به طور فراگیر نتایج مرتبط با جامعه را اندازه گیری کرده و به آنها دست می یابند.
* تعالی سازمانی تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذینفعان سازمان در جامعه است.
* در یک سازمان متعالی سیستم مدیریت فرآیندها برقرار شده است و با بکارگیری سیستم مدیریت فرآیند می توان در مسیر تعالی گام برداشت.
* تعالی سازمانی به معنای طراحی فرآیندهای کلیدی مورد نیاز برای اطمینان از جاری سازی خط مشی و استراتژی است.
* سازمان های متعالی محصولات و خدمات را تولید ، تحویل و پشتیبانی می کنند.
* سازمان های متعالی رعایت مقررات و قوانین را در دستور کار خود دارند و در بعضی مواقع فراتر از الزامات قانونی عمل می کنند.
برای رسیدن به ویژگی های فوق ، سازمان می بایست برای خود مسیر تعالی ترسیم کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی داخلی شرکت فولاد خوزستان

هیچ نظری موجود نیست: