۱۳۸۷ آبان ۱۳, دوشنبه

حال و هوای اینروزهای مالزی

کشور مالزی توانسته براساس تلاشهای پنجاه سال اخیر پس از استقلال و بخصوص بر اساس عملکرد 17 ساله اخیر خود که مبتنی بر برنامه چشم انداز 2020 می باشد در جذب سرمایه گذاران خارجی موفق عمل نماید. ثبات و امنیت اقتصادی این کشور در کنار زیر ساختهای عالی نظیر خدمات بانکی، حمل و نقل مناسب، امکانات بندری قوی ، توسعه آی تی و ... به همراه بافت جمعیت جوان و گوناگون به همراه زبان رایج انگلیسی ( که نیروی کار با قابلیتی را بوجود می آورد) فضا را بین المللی نموده است . بهای مسکن و املاک و هزینه اجاره در این کشور پس از اندونزی ( که زیر ساختهای شهری آن بسیار ضعیف است) پایین ترین مبلغ در بین کشورهای جنوب شرق آسیاست و از مبالغ مشابه در کشور امارات متحده عربی و ایران نیز پایین تر است.
بیکاری در بین نیروی کار بومی دیده نمی شود و اقتصاد این کشور توانسته است نیروی کار خارجی زیادی را جذب نماید.
هزینه های جاری زندگی عمدتا شامل غذا و پوشاک در این کشور تقریبا مشابه هزینه های جاری این روزها در ایران می باشد. لیکن هزینه های آموزش اعضای خانوار، حاملهای انرژی و حمل و نقل به مراتب بالاتر از ایران می باشد.
فضای اسلامی این کشور، وفور غذاها و نوشیدنیهای حلال سبب شده است بسیاری از شرکتهای عربی مسلمان دفاتر منطقه ای خود را در جنوب شرق آسیا در این کشور قرار دهند. چراکه زیر ساختها در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای مشابه در این منطقه (مثل اندونزی) بسیار مناسب است ضمن اینکه با دسترس بودن امکانات شرکتهای هواپیمایی مناسب خصوصا ایرایشیا (Air Asia) مسافرت روزانه، سریع و ارزان به سایر نقاط این منطقه خصوصا چین میسر است.
با توجه به افزایش تعداد سفر ایرانیها طی سالهای اخیر به این کشور و دریافت اطلاعات بیشتر از مالزی ، افزایش شدید هزینه های اقامت در کشورهایی مثل امارات ، افزایش فشارهای ناشی از تحریم توسط امریکا و انتقال آن از طریق سایر دولتها بر روی شرکتهای ایرانی خارج از ایران (مثل شرایطی که در دبی برای ایرانیها بوجود آمده) ، حجم گسترده مناسبات تجاری ایرانیها با چینی ها و ... سبب شده است که بسیاری از کسب و کارهای مستقر در دبی و یا آنها که بدنبال ایجاد دفاتری در خارج از ایران می باشند، کشور مالزی را انتخاب نمایند.

هیچ نظری موجود نیست: