۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

مافیا؟! در برابر تنبلها !

این مصاحبه نائب رئیس انجمن صنایع همگن پلاستیک خیلی بامزه است.

ایشان می گوید:
«تولیدكنندگان واقعی و كارخانه‌داران مواد پلاستیكی در شرایط كنونی توان خرید به یكباره و به صورت نقدی مواد اولیه عرضه شده در بورس كالا و محصولات پتروشیمی را ندارند».

یعنی کارخانه ها دچار مشکل نقدینگی هستند و قادر به خرید نقدی مواد اولیه نمی باشند. پس راه حل چیست؟
یا باید سهامداران سرمایه در گردش در اختیار شرکتهایشان بگذارند.که معمولا این کار را نمی کنند.
یا باید شرکتها از بانکها وام بگیرند . که با سیستهای انقباظی فعلی مشکل است ضمن اینکه ممکن است سقف وام شرکتها در سیستم بانکی پر باشد.
یا تولید کننده مواد اولیه باید با تاخیر مبلغ فروش را دریافت کند .که عملا عرضه محصولات در بورس یعنی فروش نقدی و این امکان دیگر وجود تدارد.
یا باید مبالغ دریافتی از مشتریان زودتر دریافت شود (دوره وصول مطالبات کاهش یابد) که احتمالا رقابت در بازار و رکود این امکان را هم منتفی می نماید.

از میان راه حلهای فوق آقای مصاحبه کننده فقط با بازی با کلمات خواسته فضایی را ابجاد و مظلوم نمایی کند.می گوید:

«در حال حاضر مواد اولیه پلاستیک توسط گروهی به صورت عمده خریداری می‌شود كه پس از آن این محصولات را با 20 درصد افزایش قیمت به تولیدكنندگان مواد پلاستیكی عرضه می‌كنند».

در واقع این گروه حتی اگر 20 درصد هم واقعا سود ببرند دارند چند کار انجام میدهند:
اول ریسک بالایی را بر می دارند چون به مشتریانی می فروشند که از بانک نتوانسته اند وام بگیرند.سهامدارن و شرکاء سرمایه در گردش تزریق نکرده اند. مشکل فروش محصول هم دارند.
دوم حتما بصورت مدت دار می فروشند . چون اگر مشتری آنها قادر به خرید نقدی بود که از بورس می خرید.
سوم اینکه ایشان گفته تولیدکنندگان قادر به خرید یکباره نیستند پس یعنی این گروه خرید عمده می کنند و در حجمهای کمتر خرده فروشی می کنند.

از نظر اقتصادی این گروه در حال ارائه خدمت و ارزش افزوده هستند. حال تیتر فعالیت مافیای پلاستیک در بورس كالا تنها یک فرافکنی است.بنظرم این آقا باید در انجمن خود بدنبال مبارزه با تنبلی باشد.

هیچ نظری موجود نیست: