۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

ارزشهای سازمانی

در تدوین استراتژیهای شرکتهای ، پس از رسیدگی به مقولاتی چون آرمان و اهداف ؛ اغلب نوبت به تدوین ارزشهای سازمان می رسد. معمولان تیم رهبری شرکتها دوست دارند در این جا حیلی حرفهای خوب خوب بزنند و تمامی خصایص خوب دنیا را داشته باشند.
البته عیبی هم ندارد .
اما مشکل از اینجا شروع می شود که فقط در حد کاغذ باقی می ماند و یا حداکثر تدیل به چند تابلو می شود که در محلهایی از شرکت نصب می شود.
مثلا در شرکت ما ارزشهای سازمانی با امضاء مدیرعامل قبلی هنوز به دیوارها آویزان است. ( تا اینجای کار ایرادی ندارد).اما کسی هم نیامده که بگوید از آنجاکه در هر زمانی استراتژیهای شرکت باید مورد تایید مدیرعمل یا رهبر سازمان باشد ( چون او بایست نگران و پیگیر تحقق و استقرار مفاد مربوطه باشد) ، پس باید یا به تایید مدیر جدید برسد و یا ویرایش شود.
اصلا بیم آن می رود که کسی آن تابلوها را دیده باشد و ببیند!

بنابراین اغلب ارزشهای سازمان مهجور باقی می مانند.

در یکی از تجربه هایی که داشته ام ، تلاش کردیم ارزشهای سازمانی را در سطح سازمان ترویج کنیم. برای اینکار کارتهایی را چاپ می کردیم و در اختیار پرسنل قرار می دادیم، مسابقه و امتحان برگزار می کردیم و به نفرات برتر جایزه اهداء می کردیم و حتی ماهانه از مدیران ارشد در گزارشهایشان سوال می کردیم که برای تحقق ارزشهای سازمانشان در ماه قبل چه کرده اند.
با این حال بازهم شرایط چندان دلچسب نبود!

اخیرا به نمونه ای از اقدامات موثر در زمینه پاسداری از استقرار ارزشهای سازمان برخوردم که برایم جالب بود.

شرکت
یونیلیور که یکی از بزرگترین شرکتهای پخش دنیاست و در ایران هم فعال است.(همان شرکتی که چای لیپت.ن . صابون داو و... را پخش می کند) به تمامی پرسنلش در سطح دنیا پس از تبیین ارزشهای سازمانی ؛ تلفن هایی را اعلام کرده که اگر کسی به مصادیقی از عدول از ارزشهای سازمانی در عمل افراد ( در هر سطحی) و اقدامات شرکتی برخورد نمود، بتواند به این مرکز اعلام نماید.
پس یعنی پاسداری از ارزشهای سازمان تا این قدر برای تیم رهبری می تواند مهم باشد.

جالب اینکه این تلفنها مربوط به مرکز تلفنی است که در واقع یک سامانه تلفنی 24 ساعته است و تعداد زیادی اپراتور به زبانهای متنوع دنیا آماده دریافت تلفنها هستند. این مرکز تلفن متعلق به شرکتی است که پیمانکار تعداد زیادی شرکتها مثل یونیلور است برای رسیدگی به اقداماتی از این دست!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

البته اين اتفاق در سازمان‌هاي ايراني خيلي غريب به نظر نمي رسه!! مثلا در سازمان ما خط مشي كيفي شركت با تغييرات مديريتي فقط دستخوش تغيير امضاء مي گردد و بدون هيچ ويرايش يا حتي ذره‌اي تفكر در مورد تك تك آن كلمات و عباراتي كه زماني داراي روح و ضمانت اجرايي بودند، در حد يك تابلو به روي ديوارهاي سرد و بي روح سازمان قرار مي‌گيرد!!!!