۱۳۸۷ مهر ۲۳, سه‌شنبه

رابطه بحران و فراگیری

وقتی روی پایان نامه فوق لیسانسم کار می کردم ،مفاهیمی مثل بی ثباتی ، نوسانات اقتصادی، نا امنی اقتصادی و .... را عمیقا درک کردم .حالا که جهان با بحران مالی دست و پنجه نرم می کند شدیدا آنروزها را به یاد می آورم.

یکی از ویژگیهای یازارهای مالی و بورسهای مترقی دنیا ، فراگیری آنهاست. بگونه ای که عموم مردم با خرید داراییهای مالی سروکار دارند. طوریکه کم سواد ترین و غیر متخصص ترینها هم محاسبات مربوط ره بازدهی سرمایه گذاریهاشان را درک می کنند.عمق این موضوع تا حدی است که می بینیم در مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا دو نامزد دائما تاکید می کنند که همه ما سرمایه ها ، پس اندارها و درـمدهای مورد نیاز خود در زمان بازنشستگیمان را در بازارهای مالی گذاشته ایم و الان همه در برابر مهار این بحران مسولیم.درست مثل حساسیتی که مردم ما در اقتصاد ایران به قیمت طلا دارند.

از این روست که می بینیم وقتی متغیرهای اقتصادی رو به واگرایی می نهند از بی ثباتی و بحران اقتصادی یاد می شود و اقتصاد امریکا و بیشتر کشورهای دنیا آژیر خطر را به صدا در می آورند.

اما در اقتصاد ایران ملاحظه می شود که وقتی از اوایل سال 1383 بورس تهران با نزول سنگین شاخصها مواجه می شود، دولت دست به اقدام خاص حمایتی نمی زند.
علت این نوع واکنش دولت عدم فراگیری و جایگاه نازل بورس در اقتصاد خانوارهای ایرانی است.
در حالیکه دولت در خصوص بحران در قیمت ملک، میوه و تره بار، خودرو، سوخت و ... و حتی بحران صندوقهای قرض الحسنه رفتار دیگری از خود نشتن میدهد.

نکته جالب اینکه اقتصاد ایران در دوره معاصر همواره تورمی بوده و دغدغه دولت مبارزه با افزایش قیمتها بوده است . درحالیکه اقتصاد امریکا بعد از بحران 1929 ترتیباتی برای جلوگیری از ضرر مردم در مواقع کاهش قیمتها را آماده نموده است . مثلا بیمه املاک در برابر کاهش قیمتها.
باید دید اگر اقتصاد ایران کاهش شدید قیمت املاک را تجربه کند .آنگاه دولت چه خواهد کرد؟

هیچ نظری موجود نیست: