۱۳۸۷ شهریور ۲۴, یکشنبه

مناسبتها و کسب و کارها

بسیاری از مناسبتها و آیینها در زندگی بشری دیگر تبدیل شده به فرصتی برای کسب و کارها ، تا حدی که بخشهای بازاریابی آنقدر در تبدیل این فرصتها به درآمد تلاش می کنند که مخاطبین چرایی این مناسبت یا آیین را بفراموشی می سپارند.
شرکت هالمارک برای فروش بهتر کارت پستالهایش آنقدر روی روز ولنتاین کارکرد که تقریبا آثارش به بسیاری از کشورها سرایت کرد . مستقل از مباحث فرهنگی موضوع که در تخصص اینجانب نیست ، ملاحظه می شود که حتی بازار بسته ایران (بلحاظ حضور شعب فروشگاههای خارجی) در این روز خود را برای فروش کالاهای مربوطه آماده می کند و یا اینکه در عربستان سعودی فروش گل سرخ ممنوع می شود.
حتی در آیینهای مذهبی خودمان مثل ماه مبارک رمضان و ایام سوگواری محرم برخی از کسب و کارها رونق پیدا می کنند. در ایران بیشک کسانی که فروشنده خرما ، زولبیا و بامیه، حلیم، آش، پرچم و کتیبه های مذهبی و ... باشند در این ایام با بازار داغی مواجه هستند.
در خارج از کشور گاه این بازاریابان هستند که به شما از فرا رسیدن مناسبتی خبر می دهند و مالا شما با چرایی و شان آن مراسم آشنا می شوید.


MOON CAKE
از حدود یکماه قبل تمام مراکز خرید ، رستورانها و هرجا که آدمها برای خرید تردد می کنند پر شده از شیریتیهای مخصوص چینی ها که در بسته بندیهای فوق العاده جالب عرضه می شوند . البته این شیرینیها نسبتا گران قیمت هستند طوریکه هر قزص آن بالغ بر 3000 تومان می شود.
در ویکیپدیا آمده است که مون کیک در فستیوال نیمه پاییز یا فستیوال مون میل می شود. این فستیوال اصالتا چینی یکی از مناسبتهای مشهور کشورهای جتوب شرق آسیاست . بر اساس تقویم چینیها امسال 15 سپتامبر مصادف با این شب است.




در این شب چینیها در زیر نور ماه این کیکها را می خورند ، حلقه ای از میوه پوملو بر سر می گذارند و فانوسها را روشن می کنند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مون كيك به نسبت طعمي كه دارد گران نيست . به چند بار امتحان كردنش مي ارزد .