۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

بازار یا نابازار

شاید مداخله دولت امریکا در بازار مالی یکی از مهمترین بحثهایی باشد که مجددا طرفداران اقتصاد بازار ، نهادگراها و آنها که به اقتصاد لیبرال و مکانیسم قیمتها اعتقادی ندارند را به چالش بکشاند.
مستقل از اینکه ابعاد این اقدام چیست و چه هزینه ای در برخواهد داشت؟
بنظرم در روزهایی که اقتصاد ایران دچار نوعی سردرگمی در مدیریت است و شاخصها نیز مجددا شرایط رکود همراه با تورم را گواه می دهند. باز چالش اقتصاد بازا و نابازار (به تعبیر دکتر رنانی) بین اقتصاددانان ایرانی در خواهد گرفت.
من نمی دانم چرا طرفداران سینه چاک اقتصاد لیبرال در ایران فراموش می کنند که ذات مکانیسم قیمتها و اقتصاد لیبرال در خود نوعی بی ثباتی را نهفته دارد! مگر نه اینکه در شرایط بازار کامل آنها که نمی توانند رقابت کنند باید از بازار خارج شوند، که این ناامنی برای بنگاهها در اقتصاد لیبرال برسمیت شناخته شده است. بخاطر همین هست که هر وقت شاخصها رو به واگرایی می گذارند گفته می شود بی ثباتی یا ناامنی اقتصادی رخ داده است.
این اقدام اخیر دولت امریکا تنها بدلیل جلوگیری از بی ثباتی و ناامنی اقتصادی است و البته چیز تازه ای هم نیست.از همان زمان که بیسمارک، روزولت و چرچیل که فرزندان وفادار نظام لیبرال بودند، تصمیم گرفتند بمنظور مقابله با اندیشه های مارکس و البته حفظ نظام لیبرال ، تامین اجتماعی را راه اندازی کنند . بروشنی مشخص شد که مکانیسم قیمتها و میزان مداخله دولت از چه آستانه تحملی برخور دار است.

هیچ نظری موجود نیست: