۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

شاخص رقابت پذیری جهانی

پرسشنامه ای از سوی مجمع جهانی اقتصاد به دستم رسیده است که با سوالاتی که از مدیران کسب و کارها در کشورهای مختلف جهان می نماید، شاخص رقابت پذیری جهانی را برای هر کشور محاسبه می نماید.


در گزارشی که در بسته ارسالی از سوی نماینده این موسسه در ایران ارسال شده، آمده است که از سال 2005 مجمع جهانی اقتصاد، تحلیل رقابت پذیری خود را بر اساس شاخص رقابت پذیری جهانی انجام داده که شاخصی جامع است و بنیادهای اقتصاد خرد و کلان را در اقتصاد ملی در بر می گیرد.


رقابت پذیری به صورت مجموعه نهادها، سیاستها و عوامل تعیین کننده سطح بهره وری کشورها تعریف می شود. سطح بهره وری نیز به نوبه خود یعنی سطح پایانی از رونق که اقتصادها می توانند کسب نمایند. به عبارت دیگر، اقتصاد رقابتی تر می تواند سطوح بالایی از درآمد برای شهروندان خود ایجاد کند. سطح بهره وری نیز تعین کننده نرخ بازدهی و محرک اساسی نرخ رشد اقتصاد است.اقتصاد رقابتی تر اقتصادی است که احتمال رشد سریعتر آن در میان مدت و دراز مدت بالاست.

شاخص رقابت پذیری جهانی با فراهم نمودن میانگینی برای بسیاری از مولفه ها پیچیدگی مفهوم رقابت پذیری را نشان می دهد . همه این مولفه ها در قالب 12 رکن زیر دسته بندی می شود.

  1. نهادها
  2. زیر ساختها
  3. ثبات اقتصاد کلان
  4. بهداشت و آموزش ابتدایی
  5. آموزش عالی
  6. کارایی بازر کالا
  7. کارایی بازرا نیروی کار
  8. سطح توسعه بازار مالی
  9. آمادگی در حوزه فناوری
  10. اندازه بازار
  11. پیشرفته بودن بنگاههای تجاری
  12. نوآوری

هیچ نظری موجود نیست: