۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

ویژگی صنعت ICT

 از آنجا که تخصص اقتصادی و مالی من در کنار تجربه کار در شرکتهای سرمایه گذاری طی پانزده سال گذشته باعث شده، طی این مدت شانس درک صنایع مختلف را داشته باشم. صنایعی مثل صنایع غذایی، دارویی ، کاعذ و مقوا سازی، پتروشیمی و  لاستیک.

باید اعتراف کنم که هیچ کدام از این صنایع به اندازه صنعت ICT، برایم جذاب نبوده اند.
فکر می کنم عمده دلایل این موضوع به موارد زیر بر می گردد:

  1. در ICT  شما با بلوغ صنعتی مواجه نیستید. در صنایعی که بالغ شده اند ما نباید منتطر یک جهش صنعتی جدید باشیم و شرایط تغییر بنیادی نخواهد کرد ، اما در ICT  دائما بنیادها در حال تغییرات عمیق هستند.
  2. رونق در صنعت ICT بدلیل توجهی که جهان به آن می کند و سهمی که در زندگی انسانها دارد، جای خود را به رکود نداده است. لذا فعالین آن شاداب هستند.
  3. در مواجه با هر زاویه و وجهی از این صنعت شما با اتبوهی از اطلاعات روبرو می شوید، که همواره به شما احساس تازگی و طراوت را منتقل می کند.
  4. اقتصاد ایران لازم است گامهای بلندی را در این عرصه بر دارد لذا این صنعت آینده جذابی را در ایران خواهد داشت.
  5. در عرصه سرمایه گذاری ورود به این صنعت به شرط وجود برنامه دقیق کسب و کار با هر سایز از سرمایه گذاری می توان سهمی از بازار را بدست آورد. این را مقایسه کنید با صنایعی مثل نفت و فولاد که مستلزم سرمایه گذاریهای هنگفت هستند.
  6. کیفیت بازیگران این صنعت بالاست عمدتا در این صنعت اقراد خوش فکر و با دید باز فعال هستند. در این صنعت آدمهای دگم ، ضعیف، سنتی ( به لحاظ اندیشه مدیریتی) عمدتا جایی ندارند.حتی در بخشهایی غیر فنی مثل امور مالی و اداری یا مدیران عاملی که تخصص فنی ندارند  شما آدمهای باند باز، بدون منطق، حراف، کسانی که بی مدرک و دلیل تحلیلهای من درآوردی در می آورند، یا نمی بینید یا بسیار قلیل هیتند.
  7. نیروی انسانی فعال در این صنعت اغلب علاثمند به یادگیری است.
  8. ...

هیچ نظری موجود نیست: