۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

عظمت اینترنت

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که چه وقت به گستردگی و عظمت اینترنت پی برده اید؟

برخورد جدی من با اینترنت وقتی بود که سال 1374 در کلاس زبان دانشگاه متنی را ترجمه می کردیم که در آن به توجه و کنترل فرهنگی - سیاسی در چین از سوی دولت آن و اقدامات مربوط به فیلترینگ اینترنت پرداخته بود. در آن زمان درک دقیقی از قابلیتهای اینترنت نداشتم و در حد شنیده ها از وجود چنین امکانی در دنیای سایبر مطلع شده بودم.
بعدها ( سال 1378) که در شستا کار می کردم اینترنت در شرکت به تازگی راه افتاده بود ولی در اختیار همه قرار نداشت و تنها بخش IT از آن بهره می برد و برای اولین بار برای یافتن پاسخ سوالی و تهیه تحقیقی وارد دنیای اینترنت شدم و البته نتیجه بد نبود ولی خارق العاده هم نبود. از چند ماه بعد از آن اینترنت در اختیار همه در شستا قرار داشت و روزانه قادر بودیم از آن استفاده کنیم . برای اولین بار در اواسط سال 1378 ایمیلم را در HOTMAIL ایجاد کردم.

اما عظمت اینترنت را وقتی درک کردم که بر روی پیشنهاد سرمایه گذاری در حوزه صنایع کشاورزی و غذایی که از سوی یک شرکت آرژانتینی مطرح شده بود ، کار می کردیم.
این پروژه مربوط بود به پرورش کرم قرمز که طیف وسیعی از مصارف را در پرورش ماهی، کودهای کشاورزی و ... داشت. هرچند این سرمایه گذاری نافرجام ماند ( بلحاظ کارشناسی در اندازه های قابل پیگیری در شستا نبود) اما موضوع جالبی بود. درهمان زمانها همسرم برای تهیه تحقیق دانشجویی خود نیاز داشت روی موضوع بازیافت تحقیقی انجام دهد که پیشنهاد مطالعه روی کرمهای قرمز را به او کردم . وقتی به اتفاق در جستجوی بیشتر منابع آکادمیک در اینترنت می گشتیم و پس از یافتن نام علمی این کرمها ( Esenia Fetida) و با ورود آنها و فشار دادن دگمه جستجو آنگاه حجم زیادی از آدرس وبسایتها در اختیار قرار گرفت که در آن مقطع زمانی انصافا حیرت انگیز بود!

اکنون سالها از این موضوع می گذرد و استفاده از اینترنت تبدیل به ابزاری روزمره شده است که وقتی در اختیارش نداری احساس می کنی گم کرده ای داری! در کار روزمره دائم از آن مدد می گیری و پاسخ سوالاتت را در آن می یابی و ارتباطات را از طریق آن ساده، آسان،ارزان و سریع می کنی.
بی خود نیست که وقتی اوباما در امریکا می خواست به خودرو سازها کمک مالی کند تا از بحران مالی نجات یابند، بیل گیتس و دیگر رهبران IT امریکا طی نامه ای به اوباما پیشنهاد کردند که بجای اینکه به خودروسازی سوبسید بدهد ، پهنای باند رایگان در اختیار هر شهروند امریکایی قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست: