۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

SWOT


در فزآیند برنامه ریزی استراتژِیک وقتی به استخراج SWOT می رسیم خیلی لذت می برم چرا که در اینجا می توانیم با بیان دقیق قوتها، ضعفها، فرصتها، تهدیدات و چالشها به تصویری واقعی از سازمان برسم و راه پیشرو را در این فرآیند ، بهتر و صحیحتر بپیمایم.
دو نکته به لحاظ اجرایی و فراتر از متدولوژی کار اهمیت می یابد.
اول اینکه سازمان در این کار کارگاهی و گروهی دچار خود سانسوری نشود و ملاحظه این و آن را نکند. چرا که قرار نیست انتهای کار فرد یا بخشی متهم و مقصر یا محبوب و موجه جلوه نماید و نهایتا قرار است سازمان رو به تعالی گام نهند.
دوم اینکه گاهی در ذهن سازمان مقولاتی به عنوان ضعف یا قوت نشسته که لزوما در زمان حال مصداق ندارد.
مثلا اگر سیستم یا دستگاهی در زمانی برای اولین بار در سازمانی ایجاد و در آن زمان سازمان نسبت به رقبا در آن زمان و به اتکاء این اقدام متمایز شود .اگر با گذر زمان سایر رقبا هم خود را بدان مجهز نمایند دیگر این مقوله نمی تواند فوت باشد و در زمان حال نباید در سطح قوتها درج گردد.

۲ نظر:

a.t گفت...

با سلام خدمت جناب آقای عظیمی پور
با توجه مواردی که در خصوص SWOT فرمودید پس از استخراج نقاط قوت و ضعف و تهیدیدها و فرصتها به نظر می رسد که می بایستی به آن از منظر یک فرآیند نگاه کرد و به صورت پویا آن را دائم رصد کرده تا دچار اشتباه و یا در توهم اینکه نقاط قوت ما همواره به این منوال خواهد ماند، نشویم.
به نظر شما در ابزاری مثل BSC نمی توانیم وزنی معادل یک وجه دیگر مثل وجوه مالی، فرآیندها، رشد و یادگیری و مشتریان به آن داد. چون تشخیص این چهار مورد می تواند وجه های دیگر را تحت شعاع قرار دهد.

حسين عراقي گفت...

آقاي دكتر سلام،
پست خيلي جالبي بود عليرغم اينكه واقعلا نگراني‌اي كه بيان كردين رو بارها ازش رنج بردم ولي اين موضوع رو تو جلسات مشتركي كه باهم داشتيم هيچ‌وقت حس نكردم. بدون تعارف علتش رو در نحوه برخورد شما با موضوع و همچنين نيت خير در عملياتي كردن نتايج مي‌شه جستجو كرد.
با آرزوي توفيق هميشگي
حسين