۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

فرق ایده پردازی و اقدام

آدمهای زیادی می بینیم که وقتی موفقیت افرادی را می بینند افسوس می خورند که آنها زودتر فلان ایده به ذهنشان رسیده ولی چون بخت یارشان نبوده موفق نشده اند و ناکام مانده اند ولی فلانی در این وسط برد کرده است. چون شانس داشته!

واقعیت اینست که کسانی که ایده های خوب دارند از خلاقیت برخور دارند و در جای خودش هم نعمتی است ولی مهمترین نکته اقدام و پذیرش ریسک اجرا و اقدام در راستای پیاده سازی این ایده می باشد.

شاید بیان سه مثال زیر خالی از لطف نباشد:

1. سال 1374 به فکر یکی از دوستان زد که واحدی تولیدی راه اندازی کند که به تولید سبزیجات خرد شده و صیفی جات خرد شده و فریزر شده آماده طبخ بپردازد. در آن موقع در بازار چنین محصولتی وجود نداشت و تنها در برخی سوپر مارکتهای شمال تهران محصولاتی در حد و بضاعت تولید خانگی عرضه می شد. متاسفانه دوست ما ایده خود را با برخی افراد در میان گذاشت و همگی این ایده را نامناسب ارزیابی کردند! اکنون می بینیم که در بازار انواع محصولات از قبیل سبزی خرد شده، هویج و لوبیا و ... و پیاز سرخ شده و ... با برندهای متنوع یافت می شود!
2. در نمایشگاه گوانجو 2007 طیف گسترده ای از محصولات متنوع با محوریت سلولهای خورشیدی (Solar system)عرضه شده بود. با خودم فکر می کردم ! که خب این محصولات در ایران که بازار آنچنانی نخواهد داشت! اما چندی پیش یکی از دوستان تولید کننده می گفت در سال جاری که سال اصلاح الگوی مصرف است ما توانسته ایم حجم زیادی از این سیستمها را تولید و فروخته ایم و چشم انداز مثبت پیشرو موید اینست که این رشته قابلیت توجه ویژه دارد. خلاصه اینکه بسیار خوشحال از ورود به این بخش بود.
باید اضافه کنم که با اجرای سیاستهای هدفمند کردن یارانه ها و حذف تدریجی سوبسیدهای انرژی اینگونه سیستمها در آینده با تقاضای بهتری مواجه خواهد بود.

3. سال 2004 در دبی یکی از دوستان دانمارکی می گفت دارد قاب عکسهای دیجیتالی طراحی و تولید می کند تا افراد بتوانند عکسهای دیجیتالی خود را بر روی آنها ببینند! هرگز فکر نمی کردم امروز اینقدر و اینگونه این قاب عکسها متنوع شوند و در بازار فراگیر شوند!

هیچ نظری موجود نیست: