۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

آیا قیمتها واقعا علامت می دهند؟

نانواییها در حال فروش نان با آرد غیر سوبسیدی هستند. این موضوع باعث شده تعداد نانواییها رو به افزایش بگذارد. بطوریکه در محل سکونت من در ماههای اخیر چند نانوایی یا تغییر دکوراسیون داده اند و یا افتتاح شده اند.

قیمت یک قرص نان بربری ساده، الان 300 تومان بفروش می رسد. این قیمت با مشابه وزنی نان در خارج کشور تقریبا برابری می کند.
اما آیا واقعا این قیمت آزاد با خود بهره وری و کارایی به ارمغان می آورد؟ آیا بازار رقابتی منجر به بهبود پخت نان خواهد شد؟

من اعتقاد دارم آزادی قیمت نان و رقابت در بخش عرضه آن در بلند مدت بی تاثیر بر بهره وری و کیفیت نان نخواهد بود. اما هزینه هایی که جامعه پرداخت خواهد کرد و سرمایه هایی که نابود خواهد شد ( به دلیل اینکه ناکارآمدها باید در این منطق اقتصادی شکست خورده و از بازار خارج شوند) نیز قابل توجه خواهد بود.

واقعیت اینست که فعالین اقتصادی ما قبل از آنکه نیاز به دریافت سیگنالهای قیمتی باشند ، نیازمند دانش در زمینه مهارتهای اداره کسب و کارهایشان هستند. چرا که تا وقتی که ادبیات اداره کسب و کار را نیاموزند ، نمی توانند آنرا صنعتی اداره نمایند.

سازمان جهانی کار برنامه ای را برای کشورهای در حال توسعه دارد که در آن به آموزش فعالین کسب و کارهای خورد می پردازد و مباحث ساده اما پر کاربردی در شکل ساده آن ، نظیر حسابداری مقدماتی، آشنایی با بازدهی، روشهای قیمت گذاری و ... را به ایشان می آموزاند.

هیچ نظری موجود نیست: