۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

حباب قیمتها در بازارهای مالی و اقتصادهای ملی

اقتصادهای ملی سالها با پدیده حبابهای قیمت در بازارهای مالی روبرو هستند و همواره بازیگران و فعالین اقتصادی تجربه های تلخ و شیرین رشدهای قیمت و سودهای افسانه ای را در کنار افت قیمتها و زیانهای هنگفت به یاد دارند.


تجربه فروپاشی بازارهای مالی آسیای جنوب شرقی و بحران اقتصادی بازار املاک آمریکا رد دو سال اخیر نمونه هایی از این دست است.


در سطح اقتصاد ایران بحران بازار بورس در سالهای حوالی 1370 و دوباره در 1384 به بعد، یا کاهش قیمتها در داراییهای مالی در زمان پذیرش قطعنامه و وضعیت رکود بازار املاک در دو سال اخیر، نمونه های ملی و تجربه های بومی ما در سطح اقتصاد ایران است.


همین الان بحران املاک در امارات خصوصا دبی باعث آن شده که بسیاری از فعالین اقتصادی از بحران بوجود آمئه دچار زیان جدی شوند.
در روزهای گذشته با یکی از دوستان که مشکلات ناشی از رکود و افت قیمت املاک سبب شده بسیار آسیب ببیند صحبت می کردم. نکته جالبی که در پاسخ پرسش دوست دیگری که به او خورده می گرفت و می گفت چرا خودت را در این بازار پر ریسک گرفتار کرده ای ، ارائه کرد این بود. مگر می توانی در بازاری که روزانه شاهد رشد قیمتها هستی و آخر شب می بینی درصدی به ثروتت اضافه شده وارد نشوی و پا پس بکشی!
درست وقتی که من در بازار بورس تهران فعال بودم و مسولیت یک شرکت سرمایه گذاری را داشتم و بعدها وقتی مسولیت کربن را بدست گرفتم. دقیقا به این آفت فعالیت در بازارهای سرمایه که ناشی از وسوسه فعالین اقتصادی می شود پی بردم. چیزی که با خود ریسک کورکورانه را حتما بدنبال دارد.
سال قبل کتابی را مطالعه می کردم که به موضوع استراتژیهای معاملاتی در بازارهای فارکس می پردازد. در این کتاب نویسنده به درستی توضیح می دهد که یک بازیگر بازار مالی باید چگونه استراتژیهای معاملاتی خود را در فرایند سرمایه گذاریهای خود تعیین و مورد عمل قرار دهد.چیزی که امروزه تمامی زیان دیدگان این بازارها در حال حسرت خوردن و پشیمانی هستند که بدان توجه نداشته اند!

هیچ نظری موجود نیست: