۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

شومینه هیزمی

روشن نگاه داشتن شومینه هیزمی به قدری که گرمای مناسبی را در محیط سرد خانه روستایی ایجاد نماید، یه جورایی به مثابه مدیریت می ماند.
1- باید برای روشن کردن اولین آتش ، در انتخاب هیزمها دقت کنی! ترکیبی از چند تکه هیزم باریک و چند تکه هیزم بزرگ و همگی خشک ................ همانطور که در مدیریت باید منابع سازمان را دقیق تجهیز و تدارک ببینی
2- کبریت و ماده شیمیایی مثل الکل، نفت و ... لازم است.............. دقیقا همانطور که یکسری از ابزارها باید وجود داشته باشند مثل امکانات دفتری، لجستیک و غیره.
3- آتش که بر افروخت باید صبرکنی تا از استمرار آن مطمئن شوی ............ همانطور که بسیج امکانات و در کنار یکدیگر قراردادن آنها کافی نیست . بلکه باید در تعامل بایکدیگر باشند.در سازمانهای تازه تاسیس استمرار موفقیتها برای نهادینه شدن آنها الزامی است. نمی توان با درخشش اولین جرقه از موفقیتها به استمرار آنها مطمئن بود. وظیفه رهبران سازمانهاست تا تعمیق عوامل موفقیت را میسوز سازند.
4- از مصرف بی رویه هیزم یا استفاده از هیزم خیس اجتناب کنی. چون که آتش دود می کند یا اینکه حرام می شود.........اتلاف منابع در سازمانها باعث تسریع در رسیدن به اهداف نمی شود. در ادبیات شرکت داری دائما از کارایی یاد می شود. کارایی ناظر بر بکارگیری مناسب منابع در راه تحقق اهداف می باشد.
5- هر چند مدت به آن سربزنی تا در صورت نیاز هیزم به آن اضافه کنی و یا اینکه هیزمها را کنار هم مرتب نمایی......... باید به روز و مواظب بود تا سازمان از مسیر خارج نشود. گاهی ما باید بدانیم روندهای گذشته و ترکیبهای قبلی همچنان جوابگو نمی باشند.
6- اگر آتش به خاکستر تبدیل شد برای شروع دوباره با حوصله و آرامش بدان بدمی و هیزمها را جابجا کنی تا دوباره آتش برقرار شود...............اگر سازمان دچار رخوت شود، اگر سازمان به روزمره گی بیفتد، اگر سازمان با طراوت گذشته ادامه نداد. می بایست مجددا منابع خود را برانداز کنی. چیدمان آنها را از نو آغاز کنی و به مزیتهای درون سازمان مثل آتش زیر خاکستر امیدوار باشی .باید حوصله کنی. حرکت دوباره سازمان زمانبر است. مثل چرخ لنگر که تا دور بگیرد و با سرعت حرکت کند زمان می برد.
7- هر چند یکبار خاکسترها را جمع کنی و از کانون آتش دورکنی............. اینکار منابع زاید، قدیمی، ناکارآمد و عوامل مزاحم را بر سر تحقق اهداف شما کنار می زند.
8- و تمام کوششهای فوق باعث بدست آوردن گرما و شعله های زیبای آتش آن مستمر و مناسب می شود .......... درست مثل سازمانی که لبخند ناشی از تحقق اهداف بر لبان رهبران آن می نشیند!

هیچ نظری موجود نیست: